Go where the bus takes you - Reisverslag uit Mougins, Frankrijk van Christy Westerlaken - WaarBenJij.nu Go where the bus takes you - Reisverslag uit Mougins, Frankrijk van Christy Westerlaken - WaarBenJij.nu

Go where the bus takes you

Door: Christy Westerlaken

Blijf op de hoogte en volg Christy

14 Mei 2014 | Frankrijk, Mougins

Dit is de blog van afgelopen zondag. Ons internet liet ons in de steek, dus vandaar dat ik het nu pas post!

Wauw, wat gaat de tijd snel! We wonen alweer 2,5 week in Mougins en er zitten al weer twee stageweken op. Sommige dingen beginnen al te wennen, andere blijven een verrassing... Zo kunnen we het openbaar vervoer en het internet in ons appartement zeker verrassend noemen! Erop rekenen kunnen we in ieder geval niet...

We zijn deze week begonnen met onze opdracht. Hiervoor zijn we tijdens de rekenlessen in de verschillende klassen aanwezig. Het is heel interessant om de verschillen tussen leerkrachten te zien: en die zijn er zeker! De school lijkt geen uitgesproken visie te hebben en de neuzen staan zeker niet allemaal dezelfde kant op. Sommige leerkrachten tolereren alleen Engels in de klas, anderen vinden het juist belangrijk dat de moedertaal nog gesproken wordt. In sommige klassen wordt er alleen zelfstandig gewerkt, terwijl andere leerkrachten gebruik maken van niveaugroepen. Heel vreemd, omdat in Nederland de visie van de basisschool juist heel centraal staat!

Afgelopen donderdag waren we weer vrij in verband met Jour de la Victoire. Gezien de goede weersverwachting, wilden we in Cannes naar het strand gaan. Vol goede moed en na wat gehaast (we moesten de was nog met de hand doen) stonden we om 09.55 op de bus te wachten. Helaaas bleek na een tijdje dat de bussen, om wat voor reden dan ook, niet reden. Balen! Toen zijn we maar terug gegaan naar huis om vervolgens de middag in het Parc de la Valmasque door te brengen.

Gisteren wilden we naar Nice gaan met de bus, dus stonden we weer keurig om 09.55 op de bus te wachten. Na een half uur gewacht te hebben, bleek ook deze niet te rijden! Gelukkig kwamen er twee vrouwen die ons wel even naar Cannes wilde brengen! Super lief en we hebben erg hard om het omaatje kunnen lachen!
Vanuit Cannes was het nog maar de vraag of de bus naar Nice zou komen. Gelukkig zat het deze keer wel mee, al was hij wel een minuut of 10 te laat. In Nice aangekomen, hebben we onze eerste crêpes gegeten! Al snel bleek dat we íets te zomers gekleed waren met onze shorts en shirtje! We moesten dus wel gedwongen shoppen. (Heel vervelend!) Nice is echt een leuke, levendige stad! Veel leuke winkels, gezellige restaurantjes en terrasjes en veel mensen op de been. Gaan we zeker nog een keer naar toe! ’s Avonds hebben we lekker gegeten in een restaurantje: Een lekkere salade met een flesje wijn en éíndelijk frietjes! Om 8 uur ging de laatste bus naar Cannes. Daar wilden nog even gezellig wat gaan drinken, maar het was er heel rustig, een beetje uitgestorven zelfs. Helemaal tegen onze verwachtingen in! Toen hebben we maar een taxi genomen die ons dichtbij ons appartement afzette.

Vandaag wilden we weer een poging wagen om naar het strand in Cannes te gaan. Deze keer kwam de bus wél opdagen. De buschauffeur vertelde ons dat er vanaf Cannes geen bussen meer terug naar Mougins zouden gaan. Na wat wikken en wegen, besloten we dat we niet weer een taxi wilde nemen. Uiteindelijk maar goed, want het weer was lang niet zo mooi als ze voorspelden!

Nu weer op naar een nieuwe week! Deze week zullen we weer in verschillende klassen aanwezig zijn en werken met kleine groepjes kinderen. We hebben er zin in!

“Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.” - Ralph Waldo Emerson.